Voorbeeld - Aanmaning zakelijke debiteur

  • Voorbeeld - Aanmaning zakelijke debiteur

Met deze "aanmaningsbrief zakelijke debiteur" zorgt u dat uw aanmaningen voldoen aan de regeling Buitengerechtelijke Incassokosten die per 1 juli 2012 in werking is gesteld. Vanaf deze datum moeten aanmaningen aan strenge eisen voldoen. Als de aanmaningsbrief niet aan deze eisen voldoet, mogen er geen incassokosten in rekening worden gebracht.

Overeenkomst.nl heeft zelfs een complete Incasso Toolkit ontwikkeld, waarmee u perfect inspeelt op de nieuwe regeling. De toolkit bevat alle voorbeeldbrieven, checklists en handleidingen om uw incassobeleid te laten voldoen aan de nieuwe regelgeving.

Gerelateerde documenten

Als een debiteur failliet is moet een vordering worden ingediend bij de curator.

Met deze voorbeeldbrief kan een vordering juridisch verantwoord worden ingediend en op de lijst van voorlopig erkende crediteuren worden geplaatst.

De Toolkit bevat ook voorbeeld documenten van een incassotraject en ook  voorbeeld contracten van een geldlening, schuldbekentenis en een akte van borgstelling.

Wilt u meer weten over specifieke juridische aspecten van uw financiële zaken?

Neem dan contact  op met de Servicedesk!

In een directiereglement worden afspraken vastgelegd tussen de directie( het bestuur) van een onderneming en de vergadering van aandeelhouders.

Zo wordt bijvoorbeeld geregeld binnen welke financiële ruimte een directielid vrij is om besluiten en rechtshandelingen te verrichten zonder voorafgaande instemming van de aandeelhouders.

Dit uitgebreide reglement bevat alle gebruikelijke afspraken en regelingen die in een directiereglement moeten voorkomen. Een waardevol document voor uw rol als bestuurder en/of  aandeelhouder.

Vragen over het besturen van uw bedrijf of over statutaire regelingen van de vennootschap?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Vergaderingen van aandeelhouders moeten volgens wettelijke en statutaire regels worden georganiseerd en bijeen geroepen.

Met dit document kunnen aandeelhouders juridisch verantwoord worden opgeroepen.

De Toolkit bevat meer voorbeeld documenten van onder meer notulen maar ook een goed voorbeeld van een agenda van de AVA en van een volmacht.

Vragen over de juridische aspecten van een oproeping?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

In de checklist wordt een overzicht gegeven van de aansprakelijkheidsrisico’s die behoren bij de verschillende ondernemingsstructuren en rechtsvormen. Ook wordt ingegaan op relatie tussen privé en zakelijk bij de verschillende rechtsvormen.

Voor iedere ondernemer en bestuurder een handige tool om te raadplegen.

Heeft u specifieke vragen over aansprakelijkheid?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Als een crediteur een factuur zendt waar u het niet mee eens bent moet die factuur juridisch verantwoord betwist worden. Met deze voorbeeldbrief kunt u gemakkelijk en efficiënt een factuur gemotiveerd weerleggen.

Wilt u meer weten over specifieke juridische aspecten van uw financiële zaken?

Neem dan contact  op met de Servicedesk!

Incassokosten kunnen in rekening worden gebracht als debiteuren te laat betalen. Of specifieke incassokosten kunnen worden gevorderd is afhankelijk van vele factoren.

In een overzichtelijke handleiding wordt uiteengezet welke soort kosten in rekening kunnen worden gebracht en op welk moment. Dit document is onmisbaar voor het juridisch verantwoord kunnen incasseren van debiteuren. Een zeer efficiënte en gemakkelijke tool voor uw creditmanagement.

De Toolkit bevat voorts voorbeeld documenten van het gehele incassotraject. Een aanmaning, ingebrekestelling en sommatiebrief , maar ook een voorbeeld van een juridisch  gemotiveerde betwisting van een onjuiste factuur.

Heeft u vragen over uw creditmanagement en incassobeleid?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Alvorens een gerechtelijke incassoprocedure succesvol te kunnen opstarten moet de crediteur aan zijn debiteur een juridisch verantwoorde sommatiebrief hebben gezonden.

Met deze sommatiebrief geeft u uw debiteur nog een laatste kans om een incassoprocedure in rechte te voorkomen.

Uiteraard bevat de Toolkit ook andere voorbeeld documenten om uw incassobeleid juridisch verantwoord vorm en inhoud te geven.

Heeft u nog vragen over uw creditmanagement of incassobeleid?

Neem dan contact  op met de Servicedesk!

Vorderingen kunnen ter zekerheid worden verpand ten behoeve van een schuldeiser/crediteur.

Met deze voorbeeld akte kunt u zelf een in juridische zin verantwoorde verpanding vastleggen.

De Toolkit bevat meer juridische voorbeeld documenten die betrekking hebben op het vastleggen van uw financiële zaken.

Wilt u meer weten over specifieke juridische aspecten van verpanding, borgstelling of hypotheek?

Neem dan contact  op met de Servicedesk!

Afspraken tussen firmanten moet goed op papier worden gezet. Met dit document kan de samenwerking tussen vennoten efficiënt, goed en juridisch verantwoord worden geregeld.

Als u de overeenkomst op maat wilt hebben gemaakt of heeft u vragen over uw samenwerking?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Met dit document kunt u een rechtsgeldige vertegenwoordiging(volmacht) regelen voor de situatie dat een aandeelhouder zelf in persoon niet de vergadering kan bijwonen en zich wil laten vertegenwoordigen door een ander.

Vragen over de juridische aspecten van een volmacht of andere vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Met deze vennootschapsakte van een commanditaire vennootschap regelt u snel en efficiënt uw afspraken als beherende- en stille vennoten op een juridisch verantwoorde wijze.

Als u de overeenkomst op maat wilt hebben gemaakt of vragen heeft over uw samenwerking?

Neem dan contact op met de Servicedesk!

Als een debiteur weigerachtig is om te betalen kan het dreigen met een faillissementsverzoek een effectief incassomiddel soms zijn.

Met deze voorbeeldbrief kunt u gemakkelijk en verantwoord een aanzegging tot een faillietverklaring opstellen en verzenden.

De Toolkit bevat ook voorbeeld documenten van een gebruikelijk incassotraject. Naast een aanmaning, ingebrekestelling en sommatiebrief , ook een voorbeeld van een juridisch  gemotiveerde betwisting van een onjuiste factuur.

Heeft u vragen over uw creditmanagement en incassobeleid?

Neem dan contact  op met de Servicedesk!

© Overeenkomst.nl | Ontwerp en realisatie Elma Media